QEVERIA RAMA DHE ARSIMI
SHKOLLA ME USHQIM! Mapo, 24. 01. 2018
Informacionin se qeveria ka ndërmend të ndryshoj strukturën mësimore në mes të vitit shkollor e morra nëpërmjet një njoftimi në facebook. Luftën midis të besuarit të një statusi në media sociale apo një anekdode të tillë qeverisëse, në fillim e fitoi kjo e dyta. Mirëpo e kisha gabim, qeveria jonë nuk ka më limite. Qasjet e saj fashiste që ushqehen nga mishela e karburanteve më toksike në botë, mund të kapërcejnë cdo kufi. Prandaj e fala veten për skepticizmin, por jo për paaftësinë në arsyetim. Qeveria jo vetëm synon të ndryshoj strukturën mësimore në mes të vitit duke bashkuar mekanikisht dy orë të të njëjtës lëndë pa llogaritur impaktin e kësaj në mësimdhënie, por edhe ka vendosur që aktiviteti në shkolla përvecse arsimor të ketë edhe karakter emancipues shoqëror. Konkretisht, në shkurt starton në 20 shkolla të 5 bashkive projekti ‘të bëjmë detyrat e shtëpisë’, i cili kërkon të ushqejë nxënësit dhe ti mbaj ata nëpër shkolla deri në orën 17.00.
Projekti propogandohet të këtë edhe një dimension të fortë mbrojtës të shoqërisë nga injoranca e vet, sepse konsiderohet , si ‘një mënyrë për të edukuar ushqyerjen e shëndetshme me produkte bio’. Pra, duke qenë se shqiptarët ushqehen me ushqime OMGJ kur produktet bio kanë përmbytur tregjet, qeveria ka vendosur ta luftojë vet papërgjeshmërinë dhe padijen e tyre. Nga ana tjetër, meqënëse shkollat tona kanë hapsira të hapura e të mbyllura pafund, Ministria e Shëndetësisë ka marrë përsipër të përzgjedhi vendin ku do të lokalizohet menca, e cila ‘duhet të mos jetë nga dielli apo nën ndikimin e kushteve atmoferike’. Synim shumë bazik ky, po të kemi parasysh se fëmijët shqiptarë sot në familjet e tyre ushqehen në rrugë. Dimesionin demokratik, projektit, do ja japi Bashkia Tiranë duke e kushtëzuar atë me ‘miratimin e menusë nga prindërit’, megjithëse askush nuk i ka pyetur këta nëse janë, apo jo, dakort me projektin në tërrësinë e tij.
Ka me dhjetëra arsye për tu ironizuar ky projekt, dhe akoma më shumë për tu kundështuar seriozisht, por ne do fokusohemi vetëm te aspekti i shkollës si ndërtesë. Duhet kuptuar se një objekt projektohet në respekt të aktiviteteve që përdoruesit do të kryejnë në të. Ky është kuptimi themel për projektimin e një ndërtese. Një cerdhe, kopësht apo shkollë nuk ka të njëjtën zhvillim planimetrik e volumor me një kishë a xhami. As me një aeroport, qendër tregtare, stadium, magazinë apo repart prodhimi, megjithëse të gjitha përfshijnë një numër të madh përdoruesish. Ato kanë specifikat e veta, dhe arkitekturë specifike për cdo njërën prej tyre. Bile, edhe cerdhja, kopështi apo shkolla kanë dallime mes tyre në përdorim, dhe në këtë kuptim kërkojnë projektim të dedikuar. Për të mos hyrë te ‘planimetria e sheshit të ndërtimit’ të objektit, që bën dallime edhe brenda llojit, për shkak të specifikës së terrenit dhe të njësisë urbane ku do të ndërtohet.
Referuar këtij shpjegimi minimalist teknik, dhe faktit që shkollat shqiptare janë ndërtuar para shkurtit të këtij viti (në fakt që në kohën e rregjimit komunist), është e lehtë të kuptohet se ky projekt nuk ka asnjë gjasë të suksesojë. Të synosh të integrosh aktivitete të reja njerëzore, të tilla si ushqyerja, në një ndërtesë të ndërtuar dekada më parë është absurde deri në qesharake. Jo vetëm në kuptim teorik, por më shumë në kuptimin praktik të gjësë, sepse ato janë projektuar në funksion të aktiviteteve që sistemi arsimor i kohës kërkonte. Trekëndëshit revolucionar ‘mësim-punë-kalitje ushtarake’ nuk e asorbon dot këtë funksion të ri që duan ti japin ndërtesës shkollore. Kthimi i saj me ngrënie kërkon: personel shërbimi; module, pajisje e enë guzhine; dhe sete ngrënieje. Po le te themi se gatimin dhe shërbimin do ti sigurojnë me katering nëpërmjet PPPve për të cilat janë ekspertë globalë, por si do t’ja bëjnë për mjediset dhe mobiljet e ngrënies?!
Do ti nxjerrin fëmijët të ushqehen në oborr dhe terrenet sportive, të cilat kanë 25 vjet që i ngushtojnë për të rritur numrin e klasave?! Do t’jua cojnë pjatat e ushqimeve në palestër, apo nëpër klasa?! Të qeshësh apo të qash, është cështja! Fëmijët janë 40 vetë në një klasë, ndërsa ngrijnë së ftohti; bëjnë mësim me dy turne, në klasa pa ndricim; edukohen nga mësues me aftësi të diskutueshme që zëvendësohen cdo 4 vjet; arsimohen me libra jashtë standartit tematik, kulturor e moral, këta recitojnë poezi! Ne nuk kemi shkolla, këta flasin për shkolla me ushqim! Ndërsa makina qeverisëse na tregon përralla futuriste, ajo zvarritet e ushqyer nga mishelimi i arrogancës së qeveritarëve që ndihen mbinjerëzor; injorancës së përgjithshme dhe tematike që i karakterizon ata; dhe përcmimit deri në neveritje që ata kanë për pjesën tjetër të shoqërisë! Ajo nuk është një ferrari, sikurse po na thonë, por një gaz 69-sh rrangall që po na con në asgjëkund.
SA MË SHUMË SHKOLLA TË MBYLLURA AQ MË SHUMË
KULLA TË LARTËSUARA! Mapo, 13. 09. 2018
Fillim viti i ri shkollor solli edhe debatin partiak
të radhës në këtë sistemin tonin partitokratik që nuk e di pse e quajmë
demokraci. Kryebashkiaku i Republikës shpërndahu libra “falas” për disa fëmijë,
dhe kjo ngjarje u transmetua drejtpërdrejt në televizionin e tij privat. Mediat
private e publike, që në cdo rast mund të na e kursenin këtë shëmtirë
populiste, demagogjike e fasadiste, i bënë ‘share’ në hapsirat e tyre, dhe kështu,
të gjithë shqiptarët u njohën me këtë vepër të lartë të qeverisë Rilindase.
Halli është se këtë “kronikë” e ndoqën edhe drejtuesit e opozitës të cilët, nuk
e injoruan për ta lokalizuar këtë shëmtirë socialiste vetëm në oborrin e
qeverisë, por e kthyen në një debat partiak pa asnjë kuptim politik. Si përfundim,
shoqërisë shqiptare i mbeti në derë halli i zakonshëm: të përcaktoj kush është
më socialiste: Ps, që po ju jep libra falas vetëm nxënësve të fillores; apo Pd,
që paska premtuar se do t’jua japi të gjithë nxënësve të arsimit
parauniversitar!
Të dyja kahet partiake shqiptare nuk perceptojnë dot
një të vërtetë të thjeshtë: diskursi dhe veprimi i tyre politik nuk duhet ti
drejtohet vullneteve partiake (votuesve) të cilët i kanë të përfshira brenda
vetes, por atyre që janë të pavendosur dhe kërkojnë argument politik. Për të
dytët është shumë e qartë se Qeveria shpërndan atë që i ka marrë taksapaguesit,
pra nuk ka asgjë falas, thjeshtë: për atë që dikush merr falas ka paguar dikush
tjetër. Dhe në këtë kuptim, i gjithë debati për librat falas, sikurse shumica e
debateve ndërpartiake, jo vetëm nuk ndihmon partitë në interesin e tyre meskin
për të grumbulluar sa më shumë votues të gënjyer, por dëmton rëndë edhe sektorin
në të cilin bëhet ky debat. Sepse nuk janë librat falas që ju mungojnë
nxënësve, prindërve dhe sistemit arsimor shqiptar, por mësuesit dhe shkollat. Dhe
këtu erdhëm te ngjarja më e rëndë që i ka ndodhur arsimit shqiptar që nga
fillesat e tij: po mbyllin shkollat që kemi!
Qeveria e Rilindjes, që po “bën” Shtet, po mbyll
shkolla që janë ndërtuar në qeverisjet e tjera të 106 viteve që ka ekzistuar
Shtet Shqiptar. Në Korcë u mbyllën 3 shkolla, në Fier 16-të, në Elbasan 9-të,
Në Vlorë 8-të, në Lushnje 20-të, në Kukës 13-të, në Mat 14-të, e kështu me
radhë. Tragjedi e përmasave kombëtare, që partitë e kthyen në debat furgonësh. ‘A do gjenden apo jo furgona për ti cuar
fëmijët në shkolla të tjera’, kjo është cështja në debat për partitë
shqiptare! Totalisht në të kundërt, mbyllja e shkollave është një gjëmë e madhe
që i ndodh Shqipërisë! Ajo është nga ato katastrofa që vë në rrezik ardhmërinë
e kombit dhe duhet të detyrojë shoqërinë të përfshihet e gjitha për ta kuptuar,
për ta analizuar dhe për të gjetur zgjidhjet e daljes nga ky fatalitet. Sepse
ngjarja nuk është një event i izoluar as në territor dhe aq më pak në kohë.
Mbyllja e shkollave sapo ka filluar, ajo do të vazhdoj dhe do të shoqërohet me
të tjera dëme kombëtare.
Mbyllja e shkollave nuk është një e papritur
aksidentale, ajo është produkt i mënyrës sesi kemi lejuar dhe stimuluar
zhvillimin e territorit kombëtar. Ajo është rezultat direkt i modelit urban të
koncentruar të Durasanës që po shpopullon territoret periferike e kufitare të
Atdheut dhe territoret periferike të qyteteve shqiptare, për ti grumbulluar të
gjithë shqiptarët në qëndrat e 5-6 qyteteve kryesore të Shqipërisë. Nuk e kam
vëzhguar, por gjithsesi jam i sigurt se këto shkolla që mbyllen nuk i përkasin
bashkisë së vjetër Tiranë apo bashkive kryesore të vendit. Jam i sigurtë se të
gjitha shkollat që mbyllen janë të periferive të qyteteve dytësore, të qytezave
apo të fshatrave. Shprehem i bindur, sepse e tillë është edhe dinamika e
shpërndarjes së popullsisë në territorin kombëtar. Boshatisja e periferive të
qyteteve, apo të gjithë Atdheut, sjell në mënyrë të pashmagshme mbylljen e
shkollave në këto territore dhe nevojën për shkolla të reja në Tiranë.
Modeli territorial i zhvillimit të koncentruar të
popullsisë formëson dhe përforcon modelet ekonomike, social-politike dhe
kulturore të shoqërisë shqiptare, dhe gjithcka që derivon prej tyre. Janë këto
modele, të cilat prodhojnë për shumicën e shqiptarëve domosdoshmërinë jetike të
migrimit, që duhet të rindërtojmë. Dhe kjo nis nga formulimi i një qëndrim politik
të ndryshëm dhe gjerësisht të pranuar, për një rishpërndarje të balancuar të
popullsisë nëpër territorin kombëtar. Kjo është rruga e vetme, që e gjithë
elita e shoqërisë duhet të mbështesi, për të ndryshuar gjithcka bazamentale për
zhvillimin dhe modernizimin e vendit. Rruga tjetër është të kënaqemi me libra, dekodera,
legalizime, shëndetësi e shumëcka tjetër “falas”, që na premtojnë partitë e
kryetarokracisë në të cilën jetojmë, dhe të lejojmë kastën të ndërtoj kulla në
Tiranë derisa të gjithë ata shqiptarë që nuk emigrojnë nëpër botë, të imigrojnë
në qytet-shtetin Durasanë.
SHKOLLA KOSOVA SI MODEL I SHKATËRRIMIT TË
INSTITUCIONIT SHKOLLË! Mapo, 05. 10. 2018
Kohët e fundit kam filluar të kem frikë nga vetja
sepse, gjithmon e më shpesh, po dakortësoj në mendime me z. Rama. Këtë herë
bëhet fjalë për deklaratën e tij në ditën e parë të vitit të ri mësimor, sipas
të cilës shkolla Kosova, tashmë e rindërtuar, është shkolla më moderne në
Shqipëri. Kështu mendoj edhe unë. Shkolla Kosova, është një godinë shumë
moderne. Bile, aq moderne, sa nuk mund të jetë më një shkollë. Mund të jetë
gjithcka tjetër, mund të kryej cfarëdo lloj funksioni privat apo publik, por
shkollë nuk mund të jetë. Për të qënë i qartë, duhet pranuar, se në këtë vendin
tonë shprehja ‘nuk mund të jetë’, e thënë nga një teknik, nuk është se ka
ndonjë vlerë publike apo dobi praktike. Në ndryshim nga kushtëzimet teknike, godina
Kosova sikurse cdo gjë tjetër në Shqipërinë e sotme, e merr potencën nga botkuptimi
i z. Rama, dhe në këtë konteks, pa dyshim që ajo do të funksionalizohet si një element
i rrjetit arsimor të kryeqytetit.
Pa dyshim që do ndodhi kështu! Pa dyshim se rreth
400 fëmijë të moshës 6 - 15 vjec do mbimbushin cantat e stërmëdhaja me një
pafundësi librash, fletoresh dhe mjetesh të tjera mësimore dhe do strehohen në
këtë godinë, porse nxënës ata nuk mund të jenë kurrë. Pa dyshim se rreth 20 të
rritur do ju flasin këtyre fëmijëve, do dëgjojnë prej tyre, bile do të vendosin
edhe nota nëpër regjistra, porse edukatorë ata nuk mund të jenë kurrë. Dhe këtu
nuk jemi duke folur as për dëshirën apo aftësitë e fëmijëve dhe as për dëshirën
dhe aftësinë e të rriturve për të komunikuar dhe shkëmbyer informim, opinion
dhe edukim. Nuk jemi duke foluar as për cilësinë e mjediseve të klasave, vlerën
e librave, sasinë e mjeteve shkollore individuale të fëmijëve apo didaktikën e pedagogjinë e përdorur nga të
rriturit. Nuk po e bëjmë këtë, jo se nuk ka gjë për të thënë, por se nuk i
takon sferës së arkitekturës dhe urbanistikës të shprehet për këto cështje.
Ne po flasim për ndërtesën dhe elementet e saj! Dhe
ndërtesa Kosova vërtet mund të ketë katër kate nga të cilët një nën tokë, mund
të ketë klasa moderne, mund të ketë bibliotekë, sallë leximi dhe zonë për
ruajtjen e librave, mund të ketë auditorium që të jetë edhe në shërbim të
komunitetit, mund të ketë edhe laboratorë të mirë pajisur, mund të ketë
gjithcka që na premtoi kryebashkiaku Veliaj në 7 marsin e vitit të kaluar kur
inaguroi nisjen e punimeve; porse nuk është shkollë. Ashtu sikurse nuk janë
shkolla të gjitha godinat e rrjetit arsimor të Shqipërisë që i janë nënshtruar
një rikonstruksioni me modifikime të planimetrisë dhe volumetrisë, në vitet e
tranzicionit. Mund ti kenë modernizuar pothuajse sa shkolla Kosova, mund ti
kenë shtuar numrin e hapsirave, mund ti kenë shtuar llojshmërinë e mjediseve
sipas përdorimit (laboratorë, palestra, biblioteka e auditorium), porse janë
pikërisht këto risi që i kanë humbur potencën si shkollë.
Ajo që duhet të kuptojmë ne si shoqëri, por në
mënyrë të vecantë ata që kanë pushtetin për të marrë vendime, është premisa
bazike se proceset edukuese dhe aftësuese kanë nevojë për godina të dedikuara. Dedikim,
që nis që në planifikimin territorial të qytetit, ku nëpërmjet Planit të Përgjithshëm
bëhet një shpërndarje e planifikuar e parcelave për godina arsimore, në harmoni
me shpërndarjen demografike në numër dhe strukturë familjare. Dedikim, që vijon
me planifikimin urban të njësive të banimit, ku nëpërmjet Studimeve Pjesore
përcaktohet vendodhja e parcelave të godinave arsimore sipas llojit (cerdhe,
kopshte, shkolla 5-së/ 9-të vjecare apo të mesme). Dhe së fundi, kompozimi arkitektonik
i ndërtesës në parcelën e dedikuar për këtë zhvillim. Është intensiteti i
ndërtimit, apo raporti i sipërfaqes së përgjithshme të ndërtuar me sipërfaqen e
parcelës ndërtimore, ai që bën diferencën midis një godine cfarëdo dhe një
godine arsimore.
Ajo që ka ndodhur me ndërtesat e shkollave është
pikërisht deformimi i këtij raporti shumë të rëndësishëm. Ndërtimi i shtesave të
katit apo anësore ka rritur ndjeshëm intensitetin e ndërtimit në këto parcela,
duke prishur së pari raportin e volumeve ndërtimore me hapsirat e hapura, dhe si
rrjedhim logjik edhe balancat e aktiviteteve edukative dhe aftësuese të
fëmijëve dhe gjithë strukturën arsimore. Shembulli më i keq i kësaj mënyre të
të vepruari është godina Kosova, ku një
shkollë fillore një katëshe për disa dhjetëra nxënës u zëvendësua me një godinë
katër katëshe për disa qindra fëmijë, në të njëjtën parcelë ndërtimore.
Sigurisht, që ndërtesa e sotme është shumë më moderne se shkolla e ndërtuar në
vitin 1940, por nuk është më një shkollë. Prandaj, ajo që na mbetet ne si
prindër është: ose të kënaqemi, se me ‘shkollën e drejtorëve të shkollave’ jemi
të dytët pas Izraelit; ose ti kërkojmë qeverisë të ndërtoj godina për shkolla
prej vërteti!
Comments
Post a Comment